woensdag 19 april 2017

Chaos - en kleine (art)-quiltjes

Hoe stelt een chaoot (zo zie ik mezelf momenteel)  zich voor??? Het antwoord is duidelijk > chaotisch.

Veel te veel leuk
De moeilijkheid is dat ik veel leuk vind, overal voor te porren ben en daarbij ook nog een levendige fantasie heb. Mijn brein is continu bezig met het opslaan van mooie en bijzondere dingen. 
Een lijnenspel van water neemt me mee naar een quilt. 
Een melodie naar een dans. 
Zonnestralen naar het behaaglijke van mijn jeugd en ga zo maar door.

Creativiteit
Creativiteit is voor mij even belangrijk als ademen. Ik denk wel eens als ze mij in eenzame opsluiting doen, dat ik zoveel in mijn hoofd heb opgeslagen, dat ik niet eens merk hoe het eenzaam is. 

Creatief ben ik dus vanaf mijn vroegste jeugd. Als kleuter schikte ik bloemetjes in de gaten van een stoof. Ik bewonderde het lijnenspel van de kerkramen en bedacht er nieuwe figuren bij. Het kerstverhaal was voor mij zo levendig dat ik er zelfs van droomde waarbij het verhaal nog verder ging.
Gevolg ... voor tekenen, handwerken en muziek kreeg ik de hoogste cijfers op school. 

Gelukkig kwam e.e.a. nog redelijk goed want ook de vakken Aardrijkskunde, Geschiedenis en Biologie met Natuur- en Scheikunde waren creatief genoeg voor me om te boeien.
Serieus ben ik bezig geweest om d.m.v. gitaarspelen op het conservatorium te komen. De beperking van één instrument hield me tegen. Uiteindelijk heb ik voor de lol veel instrumenten leren bespelen maar vraag me niet om iets vóór te spelen, het is inmiddels weer een tijd geleden. Door andere creatieve interesses kwam de muziek in de verdrukking. Aquarelleren en andere variaties van tekenen en schilderen hebben me toen weer een tijd geboeid. 



De eerste quilt ervaring
Een vriendin daagde me uit om eens te proberen om een quilt te maken. 
Helaas bij het eerste patroon liep ik al buiten de paden omdat ik het patroon niet volgde en het ‘anders’ deed dan de rest. 
Zo is voor mij het werken met textiel ontstaan. Het geeft mij veel mogelijkheden maar ook beperkingen. De uitdaging is dan oplossingen te zoeken en vinden voor de problemen die ik tegen kom, om uit te drukken wat in mijn hoofd zit. Zo gaat er soms heel veel denkwerk aan vooraf voordat iets uiteindelijk tot stand komt. Het werken zelf aan het werkstuk neem minder tijd in beslag dan al dat denkwerk. Maar juist die uitdaging maakt het voor mij erg leuk. Dan hoop ik dan anderen mijn werk ook kunnen waarderen. Dat blijft altijd de vraag.

Paaskaars en textiel
Afgelopen tijd was ik bezig in onze kerk. Er staat elk jaar een dure paaskaars en zoals de meeste kerken is het ook bij ons sappelen met het geld. Predikant en gebouw slokken geld op maar ook de medemens willen we blijven helpen.  
Daarom had ik vorig jaar al aangeboden om de paaskaars te versieren, gratis. Na veel overwegingen heb ik toen besloten gewoon met stof te werken en dat op de kaars te bevestigen. Hoe? Dat zou ik vanzelf wel uitvinden. Er werd doorgegeven wat globaal de wensen waren en met mijn kleurrijke interesse is het wel iets geworden waar ik met plezier een jaar naar zou kunnen kijken. Zo ook weer dit jaar. De kaarsen waren er wel. Ook de ideetjes maar hoe uitwerken? Daar ging dus wat denkwerk aan vooraf. Uiteindelijk is het wel weer een mooie kaars geworden waar ik in ieder geval blij van wordt. Hopelijk ook andere mensen. 
Het zijn een soort quiltjes geworden die ik op de kaars heb geplakt. "GEPLAKT???" Ja gewoon geplakt met textiellijm. Als je niet gaat rommelen met zo'n kaars blijft dat goed zitten ... Leuke tip voor iedereen. Nu heb ik weer tijd voor de 'normale' quilts. Daar zal ik een volgende keer over schrijven.





Hierboven nog het restant van de paaskaars van 2016. Die gaat naar iemand die wel een bemoediging kan hebben. En de nieuwe kaars. 
Trouwens ... de liturgische schikkingen voor de Stille week heb ik ook verzorgd. Altijd een leuke uitdaging.

3 opmerkingen:

Christel Sins-Camp zei

Wat een mooi verhaal, Hetty!

Petra Kooij zei

Echt Hetty! De kaarsen met de quiltjes vind ik een intrigerend concept! Hoe branden de kaarsen ter hoogte van de quiltjes? Gaan je quiltjes ook branden of stop de kaarsen met branden? Of zakt je quiltje in warm kaarsvet naar beneden?

Anoniem zei

Ze vonden het vorig jaar zonde om weg te knippen of om te buigen zoals ik had geadviseerd. De oplossing was een groot waxinelichtje erin plaatsen. Het is een behoorlijk brede kaars dus daar was niets van te zien.

Groetjes Hetty

Een reactie posten